
Inside  RT,  Russia’s  Kremlin-
Controlled Propaganda Network
The  role  of  Russian  hackers  in  the  2016  U.S.  election  has  been  discussed
extensively, and the Russian government is widely believed to have played some
role in the crucial leaking of Democratic Party emails. But Russia has a much
more visible set of tools for exerting influence abroad — in the form of Kremlin-
controlled television networks across the globe.

In a comprehensive new report, The New York Times chronicles the past and
present of RT, the global TV network formerly known as Russia Today. RT was
presaged by the Soviet propaganda efforts of the postwar years, but the current
push  for  Russian  soft  power  began  in  2005,  shepherded  by  an  advertising
innovator named Mikhail Lesin and Russia’s strongman President, Vladimir Putin.

The original mission was to improve Russia’s image abroad. But RT has grown to
include a half-dozen international arms, all broadcasting in local languages, and
often addressing local issues with a Russian twist. RT and its sister operation,
Sputnik News, have recently taken strong stances on both Brexit and France’s
presidential  vote,  and  were  accused  by  France’s  now-President  Emmanuel
Macron  of  spreading  “fake  news  about  me.”

In its  early  years,  RT provided a  platform for  various fringe or  simply  false
narratives in American public discourse. It has featured guests arguing that the
9/11 attacks were a CIA conspiracy and that Osama bin Laden’s death was faked.
More  recently,  RT America  has  been more  likely  to  highlight  legitimate  but
marginalized  political  perspectives,  and  further  blurs  the  line  between
propaganda and commentary by employing respected U.S. journalists such as
Chris Hedges, Ed Schultz, and Larry King.

While  the outlets  have relatively  low viewership,  social  media  can give RT’s
content and arguments broad traction. In the fall of 2016, RT America stories
supported  conspiracy  theories  undermining  Hillary  Clinton’s  presidential
candidacy, such as that surrounding the death of DNC staffer Seth Rich. The
stories were widely shared on social media, both by Russian bots and real people.

But according to a social network analyst interviewed by the Times, RT isn’t

https://www.garnertedarmstrong.org/inside-rt-russias-kremlin-controlled-propaganda-network/
https://www.garnertedarmstrong.org/inside-rt-russias-kremlin-controlled-propaganda-network/


simply a  platform for  a  right-wing agenda.  Rather,  it  fuels  fringe viewpoints
across the political spectrum, providing grist for libertarian, far-left, and anti-
globalization factions as well. The goal, it seems, may not be so much to make
Americans more amenable to Russian viewpoints, as to simply make our political
culture more fragmented, skeptical, and unpredictable.

Source: http://fortune.com/2017/09/17/russia-network-rt-propaganda/

[Disclaimer]

http://fortune.com/2017/09/17/russia-network-rt-propaganda/
http://www.garnertedarmstrong.org/news/disclaimer/

